Carnaval a l’escola

Carnaval a l’escola

Un dels molts objectius que com a escola hem d’intentar aconseguir és el de preservar les tradicions i les festes per tal de mantenir viva la cultura popular. A Sitges, si una festa no corre perill és el Carnaval, ans el contrari. Tothom qui vulgui pujar en una carrossa o participar de la rua, no trobarà massa dificultats en fer-ho. Tot i així, a l’escola celebrem aquesta festa amb certa intensitat.

Fa tres anys (amb la pandèmia coma excusa), es va decidir recuperar les famoses consignes que durant moltíssims anys no havíem incorporat. I no sabem si l’any que ve les continuarem fent; dependrà, entre altres factors, del què decideixi la comissió de Carnaval.

Cada festa escolar, l’organitza una comissió representant de l’equip de mestres. S’intenta tenir en compte l’opinió de l’alumnat i es prioritza sempre el vessant educatiu. A vegades, les fetes són obertes a les famílies i altres vegades es fan de manera interna.

Concretament, aquest any, a part de les consignes setmanals, es va valorar que de cara el divendres de Carnaval, el més adient era fer una festa inetrna on els alumnes poguéssin gaudir dels balls de la resta de classes. I així es va fer.

La veritat és que la festa va sortir genial. A primera hora vam rebre la visita de sa Majestat Carnestoltes i la reina del Carnaval de Sitges. A continuació vam poder gaudir de l’apoteòsica llumenta de coreografies de cada classe per continuar amb un divertit ball carnavaler. Oer la tarda, l’AFA ens va oferir una exquisita xocolatada i vam fer una festa de disfresses lliures (no violentes).

Va ser una jornada divertida, alegre i festiva que donava el tret de sortida a diversos dies de gresca i disbauxa, això sí, fora l’escola.

Tornem dimecres, contents, però de ben segur que em cara de son.

Sharing is Caring by Laura Rodríguez

Sharing is Caring by Laura Rodríguez

Moltes vegades, a la gent que visita la nostra escola li sobta el fet de trobar més d’una mestra en una mateixa classe, i no només a les famílies, sinó també a companys i companyes de professió.

Molts ens pregunten: – “I què tal treballar en codocència? Com ho porteu?”

I a nosaltres ens encanta explicar-los les moltes coses que ens agraden d’aquesta metodologia; sobretot pensant en els infants, ja que reben diferents perspectives i pràctiques d’ensenyament, tenen accés a un major suport potenciant, així, el seu costat acadèmic i personal, i aprenen de manera més col·laborativa i participativa, desenvolupant al mateix temps les seves habilitats socials. 

A alguns i algunes profes, però, els pot ser difícil treballar d’aquesta manera, i també és comprensible: establir rols i responsabilitats clares entre iguals pot causar confusions, especialment si tenen estils d’ensenyament diferents. Tot i això, aquests obstacles es poden minimitzar mitjançant una bona comunicació i planificació, i deixant molt clar els rols i les responsabilitats des del principi. I és que, poder compartir la càrrega de treball i administració de la classe ens permet enfocar-nos en el desenvolupament de les habilitats del nostre alumnat i adaptar les experiències d’aprenentatge per satisfer les necessitats individuals d’aquests. 

A la nostra escola aquesta pràctica està força estesa entre els diferents cursos i ho portem fent de fa ja molts anys. Començant pels ambients de lliure circulació, en els quals, hi ha mestres repartides per diferents espais i comparteixen l’alumnat de dos nivells, tant a i3-i4 com a i5-1r. Però on trobem un 100% de treball en codocència és al cicle dels grans (5è i 6è), on actualment tenim dos classes de 38 alumnes amb 2 mestres per aula a 5è, i un gran grup de 50 alumnes amb 3 mestres dins la mateixa classe. 

En anglès diem: “Sharing is caring”, que vol dir: compartir és cuidar-nos o, més popularment conegut com: compartir és de guap@s! I res millor que la codocència per poder compartir i millorar la nostra pràctica per desenvolupar noves habilitats! Volem aprofitar des d’aquí per reivindicar la tasca, no gens fàcil, que fem els docents del Miquel Utrillo en pro de la codocència, perquè junts i juntes, SOM IMPARABLES!

 #procodocència

Colònies d’hivern

Colònies d’hivern

Com ja va sent un clàssic a la nostra escola, les classes de 5è han estat  d’esquiada aquesta setmana. Dilluns, dimarts i dimecres han esquiat a tope, i això que hi havia alumnes amb diferents nivells d’esquí, però a dia d’avui, ja podem dir que estan fets uns esquiadors i esquiadores de primera categoria. Aquest any l’esquida ha sigut un xic diferent, hem canviat d’estació i enlloc d’anar al Port del Comte, com havíem fet durant els darrers anys, hem anat a la Molina, i la veritat és que l’experiència, a part de SUPERFREDA, ha estat genial, HA NEVAT I TOTt!!

Cada curs, el nostre alumnat de cinquè gaudeix d’un dels esdeveniments més esperats de l’etapa primària: Les colònies de neu. I és que, durant aquests dies, els nens i nenes tenen l’oportunitat d’explorar la naturalesa d’hivern, una naturalesa que alguns desconeixen pel fet de viure en una localitat costanera. 

Fer ninots de neu, caminar amb raquetes per aquest paisatge, tirar-se en trineus i, sobretot, esquiar i esquiar durant 2 dies són una excel·lent manera de fomentar la salut física i mental així com l’educació ambiental. 

No oblidem, però, que a part de tota la part lúdica, imprescindible en l’alumnat de primària, també hi ha la part pedagògica i social on els vostres fills i filles desenvoluparan les seves habilitats socials, descobriran altres interessos i passatemps i augmentaran la seva independència i autonomia.

Èxit del Gran Concert de Nadal

Èxit del Gran Concert de Nadal

Sabíem que era una aposta arriscada, que era molt difícil d’assolir i que involucràvem a gent molt diferent. Però finalment, el concert es va celebrar amb èxit. Vam fer pujar a l’escenari a més de 500 persones entre alumnes, mestres i famílies. L’Utrillo Family Band (són uns autèntics cracks i mai no els hi ho podrem agraïr suficient) va acompanyar-nos en totes i cadascuna de les cançons; i vam exhaurir les 1400 entrades de l’auditori.
Però del que estem més orgullosos és d’haver pogut celebrar una festa plegats. Veníem de gaire bé tres anys de pandèmia amb moltíssimes restriccions. I no només això, abans de la pandèmia, celebràvem el concert de Nadal al gimnàs i, si bé és cert que era molt acollidor, també ho és que l’alumnat en quedava al marge ja que no podia veure l’espectacle.

Però fer l’espectacle a l’auditori del Melià té un cost molt elevat (lloguer de la sala, l’equipament material, tècnics de so, tècnic de llum, vigilància…) que s’ha pogut assumir de manera molt ajustada amb les aportacions fetes per les famílies amb la venda d’entrades. 

En breu, tocarà valorar bé l’esdeveniment i  començar a pensar què fer al curs vinent. Sabem que no serà una decisió fàcil i per això intentarem comptar també amb l’opinió de les famílies. 

L’ESCOLA OFEREIX L’ANTIGA CASA DE LA CONSERGE

L’ESCOLA OFEREIX L’ANTIGA CASA DE LA CONSERGE

Durant les darreres setmanes, a l’escola hem realitzat portes obertes i hem rebut la visita de diferents famílies. En aquestes visites, sempre expliquem que triar escola és una decisió important perquè serà amb l’escola amb qui compartiran un dels objectius més importants de la seva vida: ajudar uns nens i unes nenes a créixer  per a què visquin i convisquin en un món cada cop més incert i complicat. 

Des de fa uns dies, vivim amb l’ai al cor degut a una guerra injusta (sempre són injustes) a la qual ens hi han ficat. Més enllà del debat de si de guerres al món n’hi ha hagut sempre moltes i  que sovint no hi hem parat atenció, el cert és que, per la raó que sigui, aquesta guerra ens està tocant molt d’ aprop. I hi ha una realitat: en breu començaran a arribar persones refugiades a Sitges, entre ells, nens i nenes amb edat d’escolaritzar-se. 

No sabem si la  societat serà capaç de donar una resposta adequada; però el que tenim clar és que com a escola estarem a l’altura i serem capaços d’acollir i atendre aquells infants refugiats que ho necessitin. I ho farem per  vocació, per responsabilitat social i per ètica professional. I perquè ajudar uns nens i unes nenes a créixer  per a què visquin i convisquin en un món cada cop més incert i complicat també vol dir ensenyar-los el valor de la solidaritat i la companyonia cap als més desfavorits.

Com a escola, a part de donar resposta educativa als infants que puguin venir, hem volgut oferir quelcom més. És per això que al passat Consell Escolar es va proposar oferir l’antiga casa de la conserge (la Regina) com a habitatge d’acollida de refugiats.

L’Ajuntament ens ha donat l’OK i ara toca habilitar l’edifici perquè es converteixi en una llar digna ja que fa temps que no s’utilitza i està una mica malmesa.

Per fer-ho, necessitem l’ajuda de les famílies de l’escola.

Sabem que respondreu positivament perquè l’ #utrillomola gràcies a la gent que hi forma part.

En aquest enllaç trobareu maneres de donar un cop de mà. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSclct1Ls55TIlm1fwOPSsA2ydRQcXV-hAPj8H61gOA1lKyd3Q/viewform?usp=sf_link

NO A LA GUERRA

A L’ESCOLA CELEBREM EL 8 DE MARÇ

A L’ESCOLA CELEBREM EL 8 DE MARÇ

Emmarcat amb el dia 8 de març, a l’escola hem celebrat la setmana de la dona. Una iniciativa impulsada per la comissió de coeducació organitzada per mestres de l’escola.

Durant la setmana, a l’escola hem realitzat diverses activitats relacionades amb el dia Internacional de la dona. Algunes de les activitats les hem fet amb l’alumnat, altres, han estat de treball intern de l’equip docent i, algunes, també han comptat amb la participació de les famílies. 

Algunes d’aquestes activitats han estat:

  • Música en clau femenina:Els mestres i les mestres de l’escola van escollir una cançó en clau femenina i s’ha creat un joc virtual on s’havia d’endevinar qui havia triat aquella cançó. Hi ha hagut molta participació, voleu saber qui ha guanyat? Ho penjarem a les XXSS
  • No eren bruixes eren sàvies: Aquest any,  la temàtica del dia 8 de març es va centrar en les bruixes. Amb la intenció de donar a l’alumnat el missatge que eren dones sàvies i remeieres (i per això se les temia i se les cremava) i defugir de la imatge de bruixa dolenta.
  • Entrevista a l’Astrid Desset:Nens i nenes de sisè van tenir l’oportunitat d’entrevistar a  l’Astrid Desset, directora de l’Administració Oberta de Catalunya. L’Àstrid, va arribar a Catalunya de Buenos Aires l’any 1987trillo TV i en aquesta entrevista ens explica la seva experiència d’adaptació i progrés laboral. L’entrevista es va enregistrar als estudis de Ràdio Miquel Utrillo i s’ha publicat al canal de youtube d’Utrillo productions. Voleu veure-la?
  • Xerrada amb Luri Sorroche:La Luri Sorroche és la primera entrenadora d’un equip de futbol masculí de categoria amateur. Ha entrenat a Estats Units, Xina i a la India, i sempre a equips masculins. Ha guanyat tres medalles durant la seva estància a la India i actualment és entrenadora del U.E. Sitges. Als nens i nenes de 3r els hi ha encantat escoltar la seva història. 
  • Visibilitzar alguns oficis:Cada any, posem el focus en un aspecte. Aquest any, hem volgut donar visibilitat, a través de les xarxes socials, a mares, àvies i tietes que realitzen una professió històricament desenvolupada per homes. Podreu veure-les aquí

JORNADA DE PORTES OBERTES

Triar  escola és una decisió molt important, per això és molt aconsellable que les famílies puguin visitar els centres.

Ens encantaria ensenyar l’escola amb els nens i nenes a dins, treballant, jugant, aprenent, ensenyant…

Però com sabeu, vivim un moment delicat, en mig d’una  pandèmia mundial  i les restriccions que els Departaments de Salut i d’Educació posen a les escoles són molt estrictes. Així que hem buscat una altra opció que és oferir visites guiades en grups reduïts fora de l’horari lectiu i seguint unes mesures molt estrictes per a què la visita sigui segura.

Caldrà que tothom que s’apunti, segueixi les indicacions que rebrà per part de l’equip de l’escola.

Us oferim venir a una d’aquestes sessions:

  • Dissabte dia 19 de febrer: a les 09:30h, a les 11h, o a les 12:30h.
  • Dijous dia 3 de març: a les 17h
  • Dilluns dia 7 de març:  a les 17h

Trobareu tota la informació tant de les portes obertes com de les preinscripcions en aquest enllaç:

https://sites.google.com/escolamiquelutrillo.cat/preinscripcionsutrillo/p%C3%A0gina-principal-portes-obertes?authuser=0

XERRADA PER A FAMÍLIES

Diverses vegades i des de diversos canals, les famílies ens heu fet arribar la inquietud de com abordar aspectes relacionats amb l’educació sexual. Com a escola hem contractat uns tallers d’educació sexual per als alumnes de sisè. Però també volem oferir la possibilitat a les famílies que es formin i aprenguin com treballar aquest tema amb els seus fills/es.

És per això que oferim una xerrada per a les famílies d’alumnes de 3r, 4t, 5è i 6è. La xerrada es titula: ACOMPANYAR LA SEXULAITAT A LA PUBERTAT

La xerrada serà en format telemàtic (la pandèmia no ens permet un format presencial) i serà el dia 22 de febrer a les 17h15. És imprescindible reservar plaça (atenció que les places són limitades).

Aquesta xerrada permet orientar les famílies en l’acompanyament de la sexualitat fins la pubertat. Amb exemples quotidians per incorporar un diàleg tranquil, sobre el coneixement del propi cos, els canvis físics i emocionals de la pubertat i l’arribada de la menarquia i l’espermarquia. Per tenir recursos per acompanyar les primeres exploracions genitals, el despertar del plaer eròtic i ajudar-los a diferènciar les pròpies experiències de la possible invasió de la sexualitat adulta. Per saber més de la construcció de les identitats i l’expressiò dels gèneres en el dia a dia. Sobre els climes afectius, la gestió de les emocions i les relacions de bon tracte. Es presentaran materials específics i pretextos per iniciar converses i noves consignes per mirar la sexualitat d’infants i joves amb una mirada renovada.

Està pensada per famílies d’alumnes de 7 a 13 anys.

Només famílies de l’escola.

Podeu reservar plaça aquí:

https://www.eventbrite.com/e/entradas-acompanyar-la-sexualitat-a-la-pubertat-257774439287

DONAR SANG MOLA

DONAR SANG MOLA

El passat 19 de gener, a la nostra escola es va celebrar la jornada de donació de sang. Un dels dies més assenyalats en el nostre calendari, i que l’any passat no es va poder dur a terme, a causa de la pandèmia. 

Després de mesos de treball, d’esforç i entrega per part de l’alumnat i l’equip de mestres de sisè, la jornada va ser possible i en va ser tot un èxit. 

Aquesta jornada és el resultat final d’un projecte molt ambiciós, un projecte que es repeteix cada any on els alumnes treballen tots els continguts relacionats amb l’aparell circulatori, i a més munten una campanya publicitària per poder captar el màxim de donants possibles. 

Per aconseguir-ho elaboren un logo i un lema, que aquest any era; “la pandèmia no ens atura, tornem amb més sang que mai”. A més, treballen per diferents comissions, elaborant diferents tasques per aconseguir arribar al màxim de persones possibles. Realitzant reportatges, creant obres de teatre per infants, produint cartells, “flyers”, anuncis, conferències, i organitzant una jornada lúdica per als fills i filles dels donants. 

Tota aquesta feina va acompanyada de l’organització del Banc de Sang i Teixits, ja que actuem de manera conjunta i coordinada, per tal que la jornada en si sigui tot un èxit. 

Aquest any, la campanya es va celebrar el 19 de gener i la  jornada va durar des de les 10h fins a les 20h. I va ser tot un èxit, es va desenvolupar de manera organitzada i amb total normalitat. Quasi 200 persones van venir a donar sang, de les quals 144 en van poder donar. Una autèntica animalada que millora el nostre propi rècord d’edicions anteriors i que demostra que, simplement, l’UTRILLOMOLA.

Tot i que l’alumnat de sisè, malauradament, va haver-se de confinar 12 hores abans d’iniciar la jornada, la seva tasca i preparació va ser clau perquè tot es desenvolupés amb eficàcia. 

Aquesta campanya s’ha convertit, en pocs anys, en un dels nostres projectes més emblemàtics i del qual ens sentim més orgullosos. Ja que la gran feina feta pel nostre alumnat i per l’ equip de mestres, es viu i es veu reflectida en un dia tan especial com la jornada de donació. A tota l’escola es respira un ambient de solidaritat i empatia molt gran.

Voleu veure la llistra de reproducció de vídeos de la campanya que van preprarar els alumnes de 6è?

CONCERT DE NADAL

CONCERT DE NADAL

Després dels dies de vacances, tornem a l’escola amb les piles carregades i amb moltes ganes de seguir gaudint dels aprenentatges, conjuntament amb el nostre alumnat. Però també voldríem aprofitar aquests primers dies, per fer balanç de com va anar la celebració del Nadal d’aquest primer trimestre tan accidentat. 

La valoració, en general, és molt positiva, ja que vam haver de canviar allò que teníem planificat fins a tres cops, a causa de les restriccions i de la situació de confinaments que vam patir a finals de novembre i durant tot el mes de desembre. La realitat, ens va portar a decidir que fer un format presencial era massa arriscat i vam acordar apostar per un format més conservador, oferint el concert per rigurós “indirecte”. Cal esmentar que la feina realitzada per l’alumnat, el professorat i tot l’equip de l’escola va ser de mèrit i el resultat se’n va veure reflectit. El concert va ser tot un èxit i estem molt contents i orgullosos de com va sortir tot. 

Per altra banda, també es van poder fer els actes nadalencs que teníem previstos, com: la visita del patge reial, el Tió i l’amic invisible, a més de poder fer un esmorzar conjunt nadalenc a cada grup classe. Esperem que al curs vinent puguem tornar a notar el vostre escalf i podem tornar a gaudir, del gran concert de Nadal, de manera presencial, ja que era una de les nostres fites aquest primer trimestre, ho tornarem a intentar al 2022.

Voleu veure el Gran Concert de Nadal?

https://youtu.be/7YYTF2udRnU