Blog Post APRENEM DE LA REALITAT

APRENEM DE LA REALITAT

APRENEM DE LA REALITAT

Aprendre de la realitat
Com sempre anem dient des de l’escola, la realitat i el món que ens envolta és la base del nostre aprenentatge i experimentar a partir de la quotidianitat és la manera més senzilla de crear situacions d’aprenentatge significatives i entenedores per als nostres alumnes. Allò que toquem es converteix en l’objectiu d’aprendre.
Amb els alumnes de 5è hem posat fil a l’agulla tan aviat com ha estat possible. Després d’un inici de curs bastant intens, on hem començat en una nova classe i amb tots els companys de 5è JUNTS al mateix espai, comencem a fer propostes molt ajustades a la realitat que promoguin la curiositat dels alumnes, i a més, que els suposi un repte per començar a investigar.
Algun d’aquests reptes poden ser: “Com podem saber quan ens costaria fer una etapa de la volta ciclista a Catalunya de 150 Km?” O bé….
“Per què Jakarta, la capital d’Indonèsia, s’està inundant?”
Dins del marc dels projectes que treballem a classe sorgeixen necessitats que requereixen de l’experimentació i la pràctica. Durant la primera Seqüència Didàctica, on es treballava la geografia de Catalunya a partir de la Volta Ciclista, es va plantejar el problema de com saber quan ens costaria a nosaltres fer una etapa de 150 Km. Primerament els alumnes havien de ser conscients de quines dades necessitaven per poder resoldre el problema; estava clar que no podien fer 150 km i cronometrar-se perquè era totalment inviable. Després d’una bona estona de reflexió en petits grups, a un dels equips se li va ocórrer la idea de poder cronometrar el temps que trigarien en recórrer 1 km, i a un altre grup, quan trigarien en fer mig km. A partir d’aquí, saber el resultat aproximant de quan trigarien en fer l’etapa començava a veure’s clar; s’havia de fer 150 vegades el que ens havia costat un km, o bé mig km segons el grup en el que s’havia treballat. Per tant x temps multiplicat per 150, en cas que hagin calculat un km, o bé, x temps multiplicat per 300, en cas que hagin calculat ½ km.
La recopilació de dades semblava complicada, ja que els alumnes no s’imaginaven el fet de poder portar les bicicletes a l’escola per poder recórrer un km. I aquí està la gràcia, treballar amb l’experimentació i la realitat. Cada grup va haver de trobar la manera de mesurar 1 km o mig km en el pati, i després recorrer-lo amb les seves pròpies bicis per poder anotar els resultats i resoldre posteriorment el problema. I així va ser, un grup va mesurar 500 metres amb cintes mètriques, i un altre va utilitzar una app mòbil fent voltes al pati fins aconseguir fer 1km.
Finalment, els diferents grups de treball van arribar a conclusions similars; el ritme de la marxa de la bicicleta havia de ser suau (si no, no aguantarien els 150 km) i els temps del recorregut eren lleugerament diferents, degut als ritmes de la marxa en bicicleta i els petits marges d’errors fet amb les mesures prèvies. Els resultats oscil·laven entre les 12 i 13 hores de duració.
Ara només falta agafar les bicicletes durant el cap de setmana i marxar amb les famílies a fer l’etapa… Creieu que serien uns bons deures?? ; )