L’Escola Miquel Utrillo ha inaugurat el projecte Pati 14

L’Escola Miquel Utrillo ha inaugurat el projecte Pati 14

La iniciativa, de la Fundació Cruyff, l’Obra Social ”la Caixa” i la Fundació FC Barcelona, contempla la remodelació de zones d’esbarjo per fomentar l’esport i els hàbits saludables i promoure valors entre els infants i els joves.

La Fundació Cruyff, la Fundació FC Barcelona i la Fundació Bancària ”la Caixa”, han presentat avui a l’escola Miquel Utrillo de Sitges el projecte Pati 14. El projecte preveu la millora dels patis d’escola catalans amb l’objectiu de fomentar l’activitat física i els hàbits saludables des de l’esport.

projecte-pati-141

L’acte ha tingut lloc a l’escola Miquel Utrillo de Sitges, un dels deu centres catalans on es desenvolupa la iniciativa, que s’emmarca en el projecte Pati 14 de la Fundació Cruyff. El projecte Pati 14 se centra en la millora de l’espai esportiu de l’escola mitjançant pintures i dibuixos que han seleccionat els propis infants, així com material esportiu addicional, que permet promoure l’activitat física i l’esport per prevenir el sedentarisme i l’obesitat infantil i fomentar els hàbits saludables. La porteria de paret, el cercle de creativitat i la pista d’atletisme són algunes de les opcions que s’ofereixen a les escoles.

 

projecte-pati-143

L’acte de presentació ha comptat amb la presència del regidor d’Ensenyament i Esports de l’Ajuntament de Sitges, Eduard Terrado; Josep Maldonado, patró de la Fundació FC Barcelona; Xavier Bertolín, director de l’Àrea Comercial i Educativa de la Fundació Bancària ”la Caixa”; Xavier García, director del Centre d’Institucions Territorial Barcelona CaixaBank; i Susila Cruyff, presidenta de la Fundació Cruyff. El regidor d’Ensenyament, Eduard Terrado, ha felicitat l’escola per la iniciativa i ha desitjat que “aquest sigui l’inici de moltes activitats i projectes que es puguin fer conjuntament amb la Fundació Cruyff, la Fundació FC Barcelona i la Fundació Bancària ”la Caixa””.

 

projecte-pati-144

Projecte Pati 14

Projecte Pati 14

La nostra escola ha estat seleccionada per la Fundació Johan Cruyff per adherir-se al projecte Pati 14

El principal objectiu de la Fundació i del projecte Pati 14 és aconseguir la promoció de l’esport en els barris i en les escoles. Aquest projecte millora els patis amb pintures que simulen diferents ambients esportius, per motivar i incentivar als nens i nenes la pràctica de l’esport.
Les 14 Regles esportives d’en Johan Cruyff presents en el Pati 14 treballen els valors de respecte mutuu, la salut, el joc en equip, el desenvolupament personal i la integració, que son valors fonamentals en la nostra societat.
Dins d’aquest programa de la Fundació Johan Cruyff a Barcelona hi col·laboren: la Fundació FCBarcelona i l’Obra Social “la Caixa”.

Les TIC a l’educació infantil

Les TIC a l’educació infantil

No podem obviar que avui dia les tecnologies formen part de les nostres vides. És per això que dins de l’Educació infantil també se li dóna molta importància i des de ben menuts iniciem als infants a les noves tecnologies, se’n diu TIC que ve a ser: tecnologies de la informació i la comunicació.
Està considerara com un eix transversal del currículum i se situa a un nivell similar a les competències bàsiques tradicionals com la lectura, l’escriptura, el càlcul matemàtic i estan integrades en l’ensenyament.
La competència digital es desplega en totes les àrees del currículum (recordem que són: descoberta d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn i comunicació i llenguatges). Es poden concretar en diverses propostes d’activitat globalitzades que fem arribar als infants, vinculades a la seva vida quotidiana a l’escola. Per això les podem relacionar amb el desenvolupament de totes les capacitats:

  • Progressar en el coneixement i domini del cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats
  •  Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateix o mateixa i de les altres persones
  • Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.

A L’Escola i durant aquest trimestre hem començat a treballar amb els alumnes de P-5, en grups reduits i els resultats estan sent molt positius, per això continuirem integrant la tecnología com a instrument que ens ajuda a millorar la nostra metodología.

Les-TIC-a-l’educació-infantil-Escola-Miguel-Utrillo-5

Les-TIC-a-l’educació-infantil-Escola-Miguel-Utrillo-1

Les-TIC-a-l’educació-infantil-Escola-Miguel-Utrillo-3

 

 

Jugar o fer deures aquesta és la qüestió

Jugar o fer deures aquesta és la qüestió

Recentment a La Vanguardia es va publicar aquest interessant article sobre els deures, “Dedicar més de 4h setmanals als deures és inútil”. Els deures és un tema força controvertit a casa nostra, però una vegada més les dades apunten cap a la poca correlació entre deures i aprenentatges. És clar que des del punt de vista de l’escola els deures són una molt bona eina per donar més continuïtat al treball escolar. Però des d’una concepció educativa més holística, que contempla que l’alumne creix a partir de la suma de múltiples experiències més enllà de les estrictament acadèmiques, desenvoupar-se personalment implica tenir temps per poder conreuar l’experimentació, l’enginy, el joc o la creativitat.

El temps és un bé escàs a la nostra societat. Sovint els adults en som els més privats i de retruc els nostres fills i filles s’hi veuen arrossegats. La necessitat de tenir espais oberts, no dirigits, és una font infinita d’aprenentatges que hem de promoure. I és clar que l’escola pot contribuir-hi. Possiblement els deures han de continuar essent presents a l’escola però si més no cal contribuir a generar espais de treball que portin als alumnes a fer-se preguntes, investigar, experimentar o a voler saber més deixant de banda deures anacrònics repetitius que poden fins i tot provocar la desmotivació dels que els han de fer.

I en la mesura del possible els deures han de deixar espais notables al joc. Tal com recull Peter Gray, en aquest TED que em va fer arribar el meu company “The decline of play”, el joc és un espai fonalmental de desenvolupament dels infants. Jugant és on realment els infants aprenen a controlar la seva vida, és el lloc on aprenen a resoldre els seus conflictes, on són feliços, on aprenen a relacionar-se amb els altres, on aprenen a practicar l’ampatia i superar el narcisisme. Per descomptat el joc per definició és creatiu i innovador. Els deures i moltes vegades la mateixa escola no té prou capacitat per generar els rang d’aprenentatges intrínsecs al joc. Tal com diu Peter Grau pot ser sí que els nostres infants estan perdent l’oportunitat de jugar. No estic segur que sigui així per sí que crec que l’escola ha de posar els màxims mecanismes per incloure el joc a les seves programacions i ha de garantir que els seus alumnes gaudeixin d’espais el més rics possibles per exericir el dret i deure de jugar dels infants.

Us recomano tan l’article de La Vanguardia com el TED d’en Peter Gray per reflexionar sobre el paper dels deures i el joc en la vida dels nostres infants.

Per què no ho fem al revés? A “INFORMACIONS PEDAGÒGIQUES”
La utilitat dels deuresA “INFORMACIONS PEDAGÒGIQUES
Utilitzar Google als exàmens, ¿futur o relliscada?A “ARTICLES INTERESSANTS

La formació permanent dels mestres

La formació permanent dels mestres

La formació permanent dels mestres és una modalitat educativa que consisteix a promoure l’aprenentatge més enllà del sistema escolar, durant tota la vida de la persona, amb el benentès que és fonamental adquirir nous coneixements i habilitats en una societat canviant.
Enguany els mestres de l’Escola, vam començar la nostra formació en base al treball competencial mitjançant els dispositius mòbils (impartida per una mestra d’una Escola molt avançada en el treball amb les tauletes digitals)  i vam tancar aquest curs amb una xerrada per part del Director de l’associació Edu-21 sobre els reptes educatius del futur.

De segur que en treureu  molt bon profit.

Nous entorns educatius a l’escola.

Nous entorns educatius a l’escola.

Els alumnes de cinquè i sisè estan gaudint de nous espais i mobiliari a la nostra Escola. Els canvis metodològics que estem vivint generen transformacions i està comprovat que els espais influeixen en l’aprenentatge.
Treballem per a un aprenentatge basat en la pròpia experiència, en contacte amb la vida diària i on la tecnologia juga un paper fonamenal.
El treball per projectes, l’emprenedoria, l’ ús de les tauletes digitals, la lectura, són factors que generen ocasions per compartir, treballar en equip o personalitzar les tasques . D’aquesta manera la classe tradicional comparteix espai amb d’altres situacions d’aprenentage diferents que requereix altres entorns.
Per aquest motiu estem adquirint elements per afavorir els objectius proposats i disseyant entorns adequats. Les últimes incorporacions les podeu veure en les següents imatges.

 

unnamed (4) IMG_4498 unnamed unnamed (1) unnamed (2) unnamed (3)

Per que hem tallat alguns arbres de l’escola?

Per que hem tallat alguns arbres de l’escola?

Durant aquest segon trimestre haureu vist que hem hagut de tallar un parell d’arbres de l’Escola .
El motiu que ho haguem hagut de fer és que les arrels estaven deteriorant i posant en perill algun espai important del centre (parets, canonades, terra…) Sabem la importància que tenen els arbres per al medi ambient i per això vam consultar als experts de jardineria de l’Ajuntament que ens van aconsellar prendre aquesta mesura.
Durant aquest estiu també hauran de tallar el que està al costat de la porta d’infantil ja que està destrossant el terra, les canonades d’aigua dels lavabos i la font del pati d’infantil.
De la mateixa manera que vam plantar un parell d’arbres fa poc temps, en un futur no llunyà, tenim previst plantar-ne algun més tenint en compte els tipus d’arrels i lloc on es plantaran.

Per tal d’aprofitar alguns d’aquests elements naturals com a espais de joc vam pensar fer un tres en ratlla amb uns seients per tal que els alumnes diversifiquin el joc .
Us mostrem una imatge del joc que properament acabarem d’enllestir.