A L’ESCOLA INNOVAR O INNOVAR

A L’ESCOLA INNOVAR O INNOVAR

Fa aproximadament un any, per aquestes dates, el diari ECO de Sitges publicava un article del Pau (actual director de l’escola) sobre la importància d’innovar a l’escola. És un article que continua vigent i que volem compartir amb vosaltres ara que s’acosten les jornades de portes obertes. Esperem que us agradi:

La preinscripció escolar és a punt de començar. Moltes famílies visitaran els centres i podrant conèixer l’oferta educativa, revisaran els webs i parlaran amb amics i coneguts. S’acosta el moment de decidir on inscriure el seu fill o filla.

Malgrat les múltiples  recomanacions, cada família triarà escola basant-se en criteris diferents: uns l’escolliran basant-se en el projecte educatiu del centre, altres prioritzaran les instal·lacions, n’hi haurà que s’hauran fixat en les ofertes extraescolars o en la qualitat de la seva cuina. També és d’esperar que hi hagi qui prioritzi la proximitat respecte l’habitatge o qui triarà en funció del que triïn les seves amistats; fins i tot, hi haurà gent que escollirà l’escola perquè, i això a Sitges continua essent un factor influent, és l’escola de tota la vida.

Triïn l’escola que triïn, poden estar tranquils, l’oferta educativa a Sitges és bona. I això és quelcom del qual ens hem de felicitar.

Però, escullin l’opció que escullin,  els pares i les mares també han de saber que les escoles no tenen (o no tindran) res a veure amb aquells llocs on van estudiar quan eren petits. Aquell model d’escola unidireccional, on el mestre explicava i l’alumne escoltava assegut permanentment en el seu pupitre, és un model totalment obsolet.  De fet, aquell model ja era antic fa vint o trenta anys ja que es va dissenyar durant la industrialització i pretenia preparar les persones per anar a treballar a la fàbrica.

És important saber que  el temps de l’escola homogeneïtzadora, despersonalitzada i sense massa marge per a la creativitat  està, sortosament, extingint-se. Aquella estructura gairebé militar (silenci, comença la classe, es revisen els deures, s’amplia el temari mitjançant la lectura del llibre de text, s’imposen els deures per al dia següent, s’acaba la classe),  ja no és una estructura vàlida per al segle XXI.

Socialment, vivim temps de canvis extraordinaris, des de la Revolució Industrial que la societat no s’havia transformat tant. Hem canviat la manera com ens comuniquem, ens informem, treballem o protestem. I el futur és ben incert. El 80% de les feines que es realitzaran d’aquí a 25 anys encara no existeixen. Com podem preparar els infants per a treballar en unes feines que encara ni existeixen? Com preparar-los per a utilitzar una tecnologia que encara no s’ha inventat? Si fa un temps, la transformació educativa era només l’anhel d’alguns, avui s’ha convertit en una absoluta  necessitat col·lectiva.

L’escola només té una opció: innovar.

A l’escola cal innovar perquè, més enllà de memoritzar conceptes sense sentit, necessitem persones capaces d’investigar, de raonar, de fer transferències entre els coneixements apresos; capaces de relacionar i relacionar-se, que comprenguin el valor del treball en equip. Persones que, en comptes de defugir els problemes, els afrontin i els resolguin.

Cal innovar perquè des de l’escola s’ha de potenciar més la curiositat, la imaginació,  la creativitat…

Cal innovar perquè cal preparar els infants per a viure una vida plena en un món complex. Perquè només si aprenen a ser persones crítiques i a gestionar la informació de manera adequada es podrà, per exemple,  combatre el drama de les “fake news”.

Cal innovar perquè el fet d’aprendre no finalitza als 12 anys, ni als 18, sinó que continua al llarg de tota la vida i, per tant, si en les edats primerenques no garantim a l’alumnat experiències d’aprenentatge memorables basades en l’emoció o no fomentem, de manera radical,  la competència d’aprendre a aprendre, el que estem fent és abocar-los al fracàs.

I sobretot, des de l’escola cal innovar perquè ells, els infants d’avui, són els que han de construir un millor demà; i tal i com se li atribueix a Albert Einstein, si es volen  resultats diferents, no es pot fer sempre el mateix.

I si no es creu en la innovació pedagògica per cap de les raons anteriors, com a mínim  que s’innovi per intentar reduir les dades desastroses que ens arriben des de les institucions: A l’estat espanyol tenim un 19,5% d’abandonament escolar, el doble que la mitjana europea (10,7%) i per sobre de països com Portugal (14%) o Itàlia (13,8%).

Per tant, toca innovar, és a dir,  introduir quelcom nou per garantir l’èxit educatiu que, en definitiva, és la principal funció  de l’escola. 

Reunió de Consell Escolar

Reunió de Consell Escolar

El passat 21 de novembre a l’Escola Miquel Utrillo es va celebrar la primera reunió de Consell Escolar d’aquest curs 2019-2020. El Consell Escolar és l’òrgan on representants de mestres, de pares i de l’Ajuntament posen en comú idees, accions i projectes per tal que l’escola segueixi evolucionant i millorant. D’aquesta manera, s’involucra tota la comunitat educativa en el creixement en el creixement individual i col·lectiu de l’alumnat. 

En aquesta reunió es va presentar el nou equip directiu, que provisionalment estarà al capdavant del centre durant el curs 2019-2020, ja que aquest any es durà a terme tot el procés de selecció per presentar un nou projecte de quatre anys de duració. 

També es va aprovar la memòria del curs anterior i la Programació General anual així com les diferents sortides i activitats programades per aquest 2019-20.

Des de l’Ajuntament es van exposar les properes millores que es farien al centre en un futur proper i es van posar sobre la taula les necessitats del centre més urgents per seguir adaptant  l’escola als nous aires educatius impulsats fa ja uns quants anys. 

Aquest tipus de reunions esdevenen claus per un bon funcionament del centre, per una bona canalització i compartició de la informació i perquè tots els agents implicats en l’escola tinguin la seva veu i el seu vot.

PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE

PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE

A finals del curs passat, el consell escolar de la nostra escola va aprovar el nou Projecte Educatiu de centre. 

La Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació de Catalunya estableix que tots els centres  vinculats al Departament d’Educació de Catalunya han de disposar de Projecte Educatiu.

El Projecte Educatiu de Centre (PEC) és la màxima expressió de l’autonomia dels centres i recull la identitat del centre, explicita els objectius, n’orienta l’activitat i  dóna sentit amb la finalitat que els alumnes assoleixin les competències necessàries per viure una vida plena. 

La nostra escola, com a escola pública, es basa en els principis rectors dels articles 2 i 93 de la Llei d’Educació de Catalunya. A més, té una sèrie de valors i trets que la defineixen i la caracteritzen. La nostra és una escola:

  • On els alumnes són sempre els protagonistes de l’aprenentatge.
  • Que fa del gust per aprendre la seva raó de ser. 
  • Amb una metodologia activa que es troba a la vanguarda de la  innovació pedagògica.
  • Que utilitza permanentment la tecnologia  no només com una eina indispensable sinó com un context en el que hem d’educar. 
  • Que trenca amb l’organització tradicional (tant dels espais, com del temps i com dels agrupaments).
  • Oberta i connectada al món que vol contribuir a millorar la societat. 
  • Inclusiva que respecta els diferents ritmes d’aprenentatge.
  • Que fomenta l’esperit emprenedor i promou la iniciativa i autonomia personal de l’alumnat. 
  • Que promou l’educació integral de l’alumnat potenciant sempre la vessant humana. 
  • Que té cura de totes les persones que hi formen part.

Si voleu llegir amb profunditat el document i conèixer la nostra línia pedagògica aquí teniu l’enllaç:

Enllaç al PEC de l’escola

Estimades famìlies,i resta de la Comunitat Educativa

Estimades famìlies,i resta de la Comunitat Educativa

Després de 10 anys com a Directora, he decidit que és l’hora d’un canvi per a un nou impuls per a la nostra Escola i del moment d’ nou projecte personal com a mestra.
Ha estat per a mi una gran satisfacció haver tingut l’oportunitat de liderar la transformació d’una Escola com la nostra. Una Escola per a tothom, amb un projecte singular i innovador, adaptat al segle XXI i que dóna resposta a les necessitats dels alumnes d’avui en dia.
Hem superat moments difícils ens els que hem sapigut , tots junts, posar en valor el paper dels mestres i de les famílies , tensions sobre el model lingüístic i les reticències als canvis.
Agraeixo a cadascun de vosaltres la col·laboració i la confiança que m’heu donat i especialment a l’Associació de mares pares que en tot moment han col·laborat i han estat un suport molt important per a mi i pel projecte.
També agrair al meus equips Directius , al claustre, a tots els mestres que han passat per l’escola durant aquests anys i a tot el personal no docent, monitores, administrativa, conserge i personal de neteja pel seu esforç, la seva comprensió i col.laboració.
Sense ells no hagués estat possible desenvolupar el Projecte.

El dia 30 de juny finalitzen les meves funcions com a Directora de l’Escola i a partir del dia 1 de juliol el meu company Pau Canut serà el nou Director. Amb set anys experiència dins l’equip Directiu entenc que és la persona més capaç de seguir consolidant els nostres objectius així com seguir adaptant-lo i fent-los créixer.
Com no podria ser d’una altra manera, sabeu que em teniu a la vostra disposició per seguir col.laborant i donant suport des de la meva nova tasca de mestre de l’Escola.
Ha estat un orgull i un honor exercir de Directora de l’Escola Miquel Utrillo treballant per aconseguir el millor projecte pels vostres fills i filles.

Moltes gràcies a tots i totes.

Olga Vilaseca de Prada
Directora

L’Escola Miquel Utrillo opta al Reconeixement d’Escola Innovadora

L’Escola Miquel Utrillo opta al Reconeixement d’Escola Innovadora

El departament és coneixedor que en els últims cinc anys a Catalunya s’han dut a terme moltes experiències al territori i s’ha treballat intensament per assolir la millora de la qualitat dels serveis oferts a l’alumnat i a les seves famílies. Hi ha centres com el nostre que hem canviat les metodologies d’aula, l’organització escolar i que estem generant noves oportunitats.
d’aprenentatges per això que el departament d’Educació de la Generalitat ha obert una convocatòria pública per al reconeixement de projectes d’innovació pedagògica de centres educatius per promoure i certificar els projectes impulsats des dels centres educatius per millorar la qualitat dels serveis que ofereixen contribuint a la millora del sistema.
La nostra Escola ha participat en aquesta convocatòria on es demanava una memòria del projecte i especialment es requeria que les experiències educatives de l’Escola tinguessin un impacte positiu en l’alumnat i l’Escola.
Estem molt satisfets d’haver superat aquesta fase i desitgem poder-vos comunicar breument que disposem del segell d’Escola Innovadora reconegut pel departament d’Ensenyament!!!!

Èxit de la Campanya de donació de sang

Èxit de la Campanya de donació de sang

Per segon any consecutiu hem dut a terme un ambiciós projecte a la nostra escola: la campanya de donació de sang  “Que ningú perdi el ritme”.

Quan parlem de projectes, sempre s’intenta que més enllà d’aprendre matèries curriculars, hi hagi un objectiu real, un producte, un resultat palpable que plasmi tot el treball realitzat durant el procés. Unes vegades són més artístics, altres vegades de caràcter científic, i altres, com en el nostre cas, humanitari.

De segur, quan el nostres alumnes es facin adults recordaran com des de l’escola van ajudar a salvar vides. Que millor objectiu que aquest!
Aquest any hem realitzat de forma conjunta el treball amb l’Institut Joan Ramon Benaprès. La nostra campanya, ha unit voluntats d’ambdós centres per aconseguir-ho.
Els alumnes s’han organitzat en diferents comissions com ara, teatre, conferències, ràdio, publicitat, pancartes, jornada lúdica, etc. i, mitjançant treball col·laboratiu han interactuat per desenvolupar el projecte en comú.
El resultat no pot ser millor: 209 donacions (124 a l’Utrillo i 85 al Benaprès). En altres paraules, sang per 612 persones.

A Catalunya es necessiten 1000 donacions al dia per donar cobertura als 7,5 milions d’habitants. Hem aconseguit satisfer un cinquè d’aquesta demanda, és a dir, hem donat cobertura a més d’1,5 milions de catalans i catalanes.

Alumnat, professorat, famílies i gent de Sitges: Enhorabona i gràcies a tots.

El 17 de gener: Que ningú perdi el ritme

El 17 de gener: Que ningú perdi el ritme

Benvolgudes famílies:

Els alumnes de l’escola Miquel Utrillo, conjuntament amb els de l’Institut Joan Ramon Benaprès, estem fent una campanya de donació de sang.

Aquesta campanya té com objectiu conscienciar de la importància de donar sang.
El curs passat ja es va fer aquesta campanya i va tenir molt èxit, tant va ser així, que es van formar moltes cues. Esperem que aquest curs, com a mínim, tingui la mateixa crida. Per tal de millorar els inconvenients que es van produir, hem de dir que hi haurà més sanitaris per fer l’extracció, així com dos llocs on poder fer la donació; la mateixa escola i l’institut.

Hi haurà serveis de ludoteca per aquells que vinguin acompanyats dels seus fills/es petits/es.
A tots els participants, com agraïment, us donarem un obsequi, més un refrigeri perquè pogueu recuperar-vos de la vostra donació.

Per tant, us convoquem el dia 17 de gener a participar a la gran donació de sang, amb la col·laboració del Banc de Sang i Teixits, a la nostra escola i a l’institut des de les 15:15h fins a les 20h.

Per últim, penseu que amb aquesta donació, que pot semblar tan insignificant, pot salvar moltes vides. FEM QUE NINGÚ PERDI EL RITME!!

Us esperem!!

Nou entorn interactiu d’aprenentatge

Nou entorn interactiu d’aprenentatge

Ninus és un entorn interactiu d’aprenentatge amb el qual podem gaudir de contes, jocs i activitats corporals diverses amb un projector d’alta lluminositat i d’ultra curta distància de tir realitza una gran projecció clarament visible amb llum ambient. A més, una càmera de profunditat captura la posició i les accions que realitzen els nens dins de la projecció.

Es proposa una experiència significativa i vivencial ja que els nens estan immersos en un entorn que reacciona als seus moviments i accions. D’aquesta manera són protagonistes d’un aprenentatge actiu adquirint coneixements i habilitats mitjançant la psicomotricitat.

Es un dispositiu portàtil però que de moment hem ubicat a l’ambient de llum i ombres!! Després de practicar ja estem en condicions d’introduir-lo amb els alumnes de P3 fins a 2n. Durant aquesta setmana aniran passant diferents grups d’alumnes!

LLISTA DE MATERIAL CICLE DELS GRANS   (4r,5e i 6e) CURS 2018-2019

LLISTA DE MATERIAL CICLE DELS GRANS (4r,5e i 6e) CURS 2018-2019

A més a més dels llibres de text, tauletes i de l’agenda escolar…

LLIBRETES:

2 llibretes quadrícula 5×5 mm amb espiral (blava per a matemàtiques i verda per a projectes).

1 llibreta de ratlles amples amb espiralgroga per a català/castellà.

1 llibreta taronja per Anglès( només pels alumnes de 4t. A 5è i 6è aprofitaran la llibreta d’anys anteriors)

* Totes les llibretes han de ser amb tapes dures 

 

CARPETES:

1 carpeta de gomes amb bossa.

UN ESTOIG AMB:

1 bolígraf vermell, 1 bolígraf blau i 1 negre.

1 llapis (núm.:2), 1 goma, 1 maquineta

SALUTACIONS I BON ESTIU!

LLISTA DE MATERIAL DELS MITJANS (1r,2n i 3r) CURS 2018-2019

LLISTA DE MATERIAL DELS MITJANS (1r,2n i 3r) CURS 2018-2019

ELS ALUMNES HAN DE PORTAR UNA MOTXILLA SENSE RODES, ON CÀPIGA LA LLIBRETA.

A més a més dels quaderns de mates, anglès, català i castellà, el banc de tauletes i de l’agenda escolar que ja se’ls hi donarà a l’escola.

CAL PORTAR:

MATERIAL PER A PRIMER:
*1 Quadern d’espiral de pauta Montessori.

MATERIAL PER A SEGON:
*1 Quadern d’espiral de quadrícula de 8×8.

MATERIAL PER A TERCER:
*1 Quadern d’espiral de dues ratlles de tapa groga (català, castellà i anglès).
*1 Quadern d’espiral de fulls en blanc amb la tapa vermella.
*2 Quaderns d’espiral de quadrícula de 6×6. Una de tapa blava (matemàtiques) i l’altra de tapa verda (projectes i anglès).

TOTS ELS QUADERNS D’ESPIRAL HAN DE SER AMB ESPIRAL, MIDA FOLI, AMB MARGE I DE TAPA DURA.
PRIMER PASSA UN QUADERN DE RATLLES PER A SEGON.
A TERCER ES PODEN APROFITAR LES DE SEGON. 

MATERIAL PER A PRIMER I SEGON:
-1 llapis.
-1 maquineta.
-1 goma tova.
-1 estoig.

MATERIAL PER A TERCER:
-1 llapis.
-1 maquineta.
-1 goma tova.
-1 bolígraf blau.
-1 bolígraf verd.
-1 punta fina negre.
-1 estoig.

NO ES NECESSITEN correctors ni marcadors fluorescents.

SALUTACIONS I BON ESTIU!