Jugar o fer deures aquesta és la qüestió

Jugar o fer deures aquesta és la qüestió

Recentment a La Vanguardia es va publicar aquest interessant article sobre els deures, “Dedicar més de 4h setmanals als deures és inútil”. Els deures és un tema força controvertit a casa nostra, però una vegada més les dades apunten cap a la poca correlació entre deures i aprenentatges. És clar que des del punt de vista de l’escola els deures són una molt bona eina per donar més continuïtat al treball escolar. Però des d’una concepció educativa més holística, que contempla que l’alumne creix a partir de la suma de múltiples experiències més enllà de les estrictament acadèmiques, desenvoupar-se personalment implica tenir temps per poder conreuar l’experimentació, l’enginy, el joc o la creativitat.

El temps és un bé escàs a la nostra societat. Sovint els adults en som els més privats i de retruc els nostres fills i filles s’hi veuen arrossegats. La necessitat de tenir espais oberts, no dirigits, és una font infinita d’aprenentatges que hem de promoure. I és clar que l’escola pot contribuir-hi. Possiblement els deures han de continuar essent presents a l’escola però si més no cal contribuir a generar espais de treball que portin als alumnes a fer-se preguntes, investigar, experimentar o a voler saber més deixant de banda deures anacrònics repetitius que poden fins i tot provocar la desmotivació dels que els han de fer.

I en la mesura del possible els deures han de deixar espais notables al joc. Tal com recull Peter Gray, en aquest TED que em va fer arribar el meu company “The decline of play”, el joc és un espai fonalmental de desenvolupament dels infants. Jugant és on realment els infants aprenen a controlar la seva vida, és el lloc on aprenen a resoldre els seus conflictes, on són feliços, on aprenen a relacionar-se amb els altres, on aprenen a practicar l’ampatia i superar el narcisisme. Per descomptat el joc per definició és creatiu i innovador. Els deures i moltes vegades la mateixa escola no té prou capacitat per generar els rang d’aprenentatges intrínsecs al joc. Tal com diu Peter Grau pot ser sí que els nostres infants estan perdent l’oportunitat de jugar. No estic segur que sigui així per sí que crec que l’escola ha de posar els màxims mecanismes per incloure el joc a les seves programacions i ha de garantir que els seus alumnes gaudeixin d’espais el més rics possibles per exericir el dret i deure de jugar dels infants.

Us recomano tan l’article de La Vanguardia com el TED d’en Peter Gray per reflexionar sobre el paper dels deures i el joc en la vida dels nostres infants.

Per què no ho fem al revés? A “INFORMACIONS PEDAGÒGIQUES”
La utilitat dels deuresA “INFORMACIONS PEDAGÒGIQUES
Utilitzar Google als exàmens, ¿futur o relliscada?A “ARTICLES INTERESSANTS

La formació permanent dels mestres

La formació permanent dels mestres

La formació permanent dels mestres és una modalitat educativa que consisteix a promoure l’aprenentatge més enllà del sistema escolar, durant tota la vida de la persona, amb el benentès que és fonamental adquirir nous coneixements i habilitats en una societat canviant.
Enguany els mestres de l’Escola, vam començar la nostra formació en base al treball competencial mitjançant els dispositius mòbils (impartida per una mestra d’una Escola molt avançada en el treball amb les tauletes digitals)  i vam tancar aquest curs amb una xerrada per part del Director de l’associació Edu-21 sobre els reptes educatius del futur.

De segur que en treureu  molt bon profit.

Nous entorns educatius a l’escola.

Nous entorns educatius a l’escola.

Els alumnes de cinquè i sisè estan gaudint de nous espais i mobiliari a la nostra Escola. Els canvis metodològics que estem vivint generen transformacions i està comprovat que els espais influeixen en l’aprenentatge.
Treballem per a un aprenentatge basat en la pròpia experiència, en contacte amb la vida diària i on la tecnologia juga un paper fonamenal.
El treball per projectes, l’emprenedoria, l’ ús de les tauletes digitals, la lectura, són factors que generen ocasions per compartir, treballar en equip o personalitzar les tasques . D’aquesta manera la classe tradicional comparteix espai amb d’altres situacions d’aprenentage diferents que requereix altres entorns.
Per aquest motiu estem adquirint elements per afavorir els objectius proposats i disseyant entorns adequats. Les últimes incorporacions les podeu veure en les següents imatges.

 

unnamed (4) IMG_4498 unnamed unnamed (1) unnamed (2) unnamed (3)

Per que hem tallat alguns arbres de l’escola?

Per que hem tallat alguns arbres de l’escola?

Durant aquest segon trimestre haureu vist que hem hagut de tallar un parell d’arbres de l’Escola .
El motiu que ho haguem hagut de fer és que les arrels estaven deteriorant i posant en perill algun espai important del centre (parets, canonades, terra…) Sabem la importància que tenen els arbres per al medi ambient i per això vam consultar als experts de jardineria de l’Ajuntament que ens van aconsellar prendre aquesta mesura.
Durant aquest estiu també hauran de tallar el que està al costat de la porta d’infantil ja que està destrossant el terra, les canonades d’aigua dels lavabos i la font del pati d’infantil.
De la mateixa manera que vam plantar un parell d’arbres fa poc temps, en un futur no llunyà, tenim previst plantar-ne algun més tenint en compte els tipus d’arrels i lloc on es plantaran.

Per tal d’aprofitar alguns d’aquests elements naturals com a espais de joc vam pensar fer un tres en ratlla amb uns seients per tal que els alumnes diversifiquin el joc .
Us mostrem una imatge del joc que properament acabarem d’enllestir.

Jornada de presentació de projectes a les famílies

Jornada de presentació de projectes a les famílies

Dijous dia 19 de març, les famílies de l’Escola van poder conèixer de primera mà els projectes que treballen els nostres alumnes. Amb la il·lusió d’ensenyar el millor de nosaltres, vam obrir les portes de les classes per mostrar el dia a dia a l’aula.

Pares i mares, van poder veure vídeos, escoltar exposicions per part dels alumnes i, fins i tot, observar com uns alumnes de quart conduïen un programa de ràdio en directe amb música i entrevistes sota la mirada atenta d’un munt de mares, pares i avis. De P-3 a sisè, tota l’escola es va vestir de gala i va celebrar un dia especial. Projectes sobre els volcans, els dibuixos animats, l’Univers, els elefants, els micos, els gats, els coets o la fotografia entre altres, van ser explicats a les famílies. Els alumnes de 5è, van mostrar prototips dels productes que estan elaborant en el marc del projecte d’Emprenedoria. Aquests joves emprenedors, també, van fer una presentació oral sobre el seu projecte utilitzant el programa Prezi.

Des de l’escola volem felicitar a alumnes i mestres per la feina feta. També volem agrair l’elevadíssima participació de les famílies. Dies com aquests, fan que ens sentim enormement orgullosos de l’escola Miquel Utrillo; i és que, com deien alguns nens i nenes en el nostre vídeo de presentació: L’UTRILLO MOLA.

 

UN CURRÍCULUM COMPETENCIAL PER A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

UN CURRÍCULUM COMPETENCIAL PER A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Dijous pel matí, tots els directors i caps d’estudis de les escoles del Garraf vam ser convocats per l’equip tècnic del Departament d’Ensenyament per rebre informació relacionada amb el nou decret sobre el currículum de l’educació primària.

Creiem que pot ser d’interès informar a les famílies que el nou currículum de Primària no planteja canvis formals pel què fa a quantitat d’hores de les àrees ni a canvis en l’organització escolar. Sinó que es centra, sobretot, en aspectes metodològics.

En línies generals, com a comunitat educativa, hem de tenir present que:

L’escola ha de formar ciutadans competents, això vol dir:

– Persones capaces de seleccionar, entre el bagatge acumulat (al llarg dels cursos i sumant tots els continguts)

allò que han d’aplicar per a la resolució d’una nova situació.

– Persones capaces de transferir un determinat contingut adquirit en una matèria a la resolució d’un

problema que se’ls hi plantegi en qualsevol altra situació.

– Persones que hauran d’aprendre al llarg de tota la seva vida

– El mon està canviant vertiginosament i l’escola no n`és aliena.

– L’alumne, més que mai, ha de ser el protagonista del seu aprenentatge.

Des de l’escola, estem creant espais de debat i reflexió per enfocar l’educació del futur.

 

IMG_2895IMG_2898

L’hora de l’Utrillo

L’hora de l’Utrillo

Com molts ja sabeu, el curs passat, a l’escola es va engegar un projecte de ràdio amb els alumnes de quart. Creiem que fer ràdio és una bona oportunitat per treballar aspectes fonamentals de la llengua i l’autonomia personal. Aquest any, el projecte no només ha continuat sinó que, a més, s’ha ampliat. A partir d’ara, cada últim divendres de més, Ràdio Maricel emetrà un magazine radiofònic que comptarà amb la participació de tots els alumnes de l’escola i estarà conduit per les classes de quart. A cada programa, hi participaran uns quants nens i nenes; es recitaran poesies, es faran entrevistes, taules rodones… tot preparat amb moltíssima il·lusió. Però com tots els programes de ràdio, L’hora de l’Utrillo (que és com s’anomena el programa), està pensat per ser escoltat i necessita tenir audiència.

És per això que, divendres dia 30 de gener,  a les 19h, us convidem a totes i tots a escoltar el programa a Ràdio Maricel, al 107.8 FM. Estem convençuts que us agradarà.

 

 

 

Informacions per a aquest segon trimestre

Informacions per a aquest segon trimestre

Benvolgudes famílies,

Ja hem deixat enrere el primer trimestre i ara comencem el segon que, tot i ser curt, és molt intens. L’iniciem plens d’il·lusió i activitats de les que a continuació en farem un resum.

D’aquí a aproximadament un mes, celebrarem la festa de carnaval, concretament el dia 13 de febrer. Més endavant ja us informarem de quina manera organitzarem la jornada. Tingueu en compte que els dies 16, 17 i 18 seran dies festius a les escoles de Sitges.

Durant aquest trimestre, el Departament d’Ensenyament convoca el procés de preinscripció a les escoles d’Infantil i Primària. Com cada any, l’escola organitzarà una jornada de portes obertes per a les famílies que vulguin conèixer el nostre projecte educatiu.

Durant el mes de març, les diferents classes exposaran els projectes interdisciplinaris que estan elaborant al llarg del curs per tal que les famílies pugueu tenir més informació de com treballen els vostres fills.

Per acabar, informar-vos que el trimestre acaba el dia 27 de març i ens tornem a retrobar dimarts 7 d’abril.

 

 

 

AMPA: Nova junta directiva

AMPA: Nova junta directiva

Com a nova junta directiva ens volem presentar a vosaltres. Som pares i mares que comencem amb il·lusió una nova etapa pensant en el millor pels nostres/vostres fills i filles així com per l’escola, i estem oberts a tots els que voleu acompanyar-nos en aquest camí, be com a voluntaris o com vocals de la junta per formar part d’alguna comissió.
Feu-nos arribar si voleu suggerències a la bústia de l’Ampa o pels altres canals de mail o “comunicats”
Dir-vos també que la recapta de la Marató ha estat de 501€ agraint a tots els que vàreu contribuir a l’esdeveniment . Les postals de Nadal que van fer els nens i nenes es poden recollir encara aquí a l’AMPA.